НЕПРАВИЛЬНИЙ РАХУНОК ЗА ГАЗ

Застосування коефіцієнтів до показів лічильника

Що означає приведення до стандартних умов?

Більшість споживачів газу з листопада 2018 отримують від своїх облгаззбутів рахунки з донарахуваннями за попередній місяць та попередженням про донарахування за три попередніх роки. Причиною цього облгаззбути вказали “приведення об’єму газу до стандартних умов.

Додаткові нарахування у рахунках облгаззбутів є незаконними. У зв’язку з цим НКРЕКП 23 листопада 2018 року видала для кожного облгазу постанову (перелік 1, перелік 2), якою забороняє приводити об’єми природного газу та зобов’язує здійснити за жовтень 2018 року перерахунок об’єму споживання газу до фактичних показів лічильників природного газу.

Стандартними умовами для постачання та розподілу газу в Україні є температура повітря +20 градусів за Цельсієм та абсолютний тиск 760 мм рт.ст.

Фактична температура, за якої лічильники газу побутових споживачів здійснюють вимірювання, може відрізнятися від температури, передбаченої цими умовами, відповідно до чого обсяг газу, що пройшов через побутовий лічильник, відрізняється від обсягу газу, переданого ГРМ.

Річ у тім, що температура навколишнього середовища безпосередньо впливає на обсяг газу, який проходить через побутовий лічильник.

Це пов’язано з фізичними властивостями газу.

У зимовий період газ стискається, а в літній період – навпаки розширюється. Облгази та облгаззбути здійснили донарахування в рахунках, посилаючись на наказ Міненерго.

Але цей наказ не застосовується до побутових споживачів.

Виробничо-технологічні втрати облгазів через різницю температур були вже враховані в тарифі на розподіл природного газу, тому Регулятор ухвалив рішення про заборону здійснювати такі донарахування.

Це дозволяє уникнути стягнення плати зі споживача за такі втрати двічі.

Нарахування у зв’язку з приведенням до стандартних умов

Чи законними є додаткові нарахування?

Додаткові нарахування є незаконними і не підлягають оплаті.

Споживачі газу за умовами укладених ними договорів на постачання природного газу та Кодексу газорозподільних систем (Кодекс ГРМ), можуть розраховуватися за об’єм природного газу або за його обсяг, зазначений в енергетичних одиницях. Саме для другого варіанту використовується приведення об’єму газу до стандартних умов.

Побутовий споживач одержує природний газ на підставі договору постачання, укладеного з постачальником зі спеціальними обов’язками (постачальник ПСО), в якому ціна встановлена за м3 природного газу, тобто за об’єм природного газу відповідно до Положення.

Якщо ціна визначається за м3, то фактична величина споживання побутового споживача (при наявності індивідуальний лічильник), визначається облгаззбутом за даними облгазу, який формує їх на підставі даних лічильника.

Для цього вам необхідно до 5 числа місяця надавати облгазу покази  лічильника, зняті станом на 01 число місяця.

Ці дані і мають бути використані облгаззбутом для розрахунків з вами як з побутовим споживачем. У рахунку воно може відображатися як “об’єм у робочих умовах”.

Облгаз та облгаззбут можуть тільки інформативно зазначати обсяг у кВт·год, Гкал, МДж (а НЕ об’єм, приведений до стандартних умов) у вашому особистому кабінеті чи рахунку. 

Це підтверджується і тим, що облгаз передає оператору газотранспортної системи інформацію про об’єми відборів для визначення остаточної алокації вашого облгаззбуту в м3 та лише інформативно в одиницях енергії відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

Якщо у Вашому рахунку за природний газ вказана вимога заплатити за так званий “приведений об’єм” або зазначено, що по вашому рахунку обліковується віртуальна “заборгованість” у зв’язку з неприведенням об’ємів природного газу до стандартних умов, є підстави вважати, що були допущені порушення з боку облгаззбута та/або з боку облгаза (зокрема щодо передачі даних до бази облгаззбутів).  

При одержанні такого рахунка радимо відразу звертатися з претензіями до облгазу (з вимогою усунути та не допускати порушення) та облгаззбуту (з вимогою усунути порушення та здійснити перерахунок). 

Нагадуємо, що обсяг газу рахує облгаз, а рахунок виставляє облгаззбут, оскільки відповідно до договорів на постачання та розподіл газу:

  1. покази лічильника Ви передаєте облгазу;
  2. облгаз передає обсяги споживання газу Вашим домогосподарством облгаззбуту;
  3. облгаззбут виставляє Вам рахунок за газ відповідно до обсягів, які йому передав облгаз.

У зв’язку з цим необхідно направити окремі претензії з різними вимогами облгазу і облгаззбуту.

Паралельно необхідно направити скаргу до НКРЕКП щодо недотримання суб’єктами господарювання ліцензійних умов та незадовільної якості послуг, що надаються споживачам природного газу відповідно до статті 21 Закону України “Про НКРЕКП”.

Частина 2 цієї статті передбачає, що Регулятор розглядає скарги споживачів відповідно до Закону України “Про звернення громадян”.

Це дозволяє вам не використовувати попередньо процедуру переговорів з постачальником, передбачену умовами Типового договору постачання природного газу, оскільки цей Закон вимагає від Регулятора обов'язково прийняти та розглянути вашу скаргу (якщо вона оформлена і подана належним чином). 

При цьому вам потрібно сплатити рахунок, виставлений постачальником, у тій частині, що вами не оспорюється, тобто відповідає даним вашого лічильника. При сплаті рахунку також радимо вам зазначати дані лічильника станом на 01 число місяця у відповідній графі. 

Якщо підсумувати все вище викладене, одержавши від постачальника рахунок із згадкою про додаткові нарахування у зв’язку з приведенням об’єму природного газу до стандартних умов, або повідомлення про це в особистому кабінеті, пропонуємо дотримуватися такого плану дій:

І етап:

  • Надіслати претензію до облгазу з вимогою усунути допущені ним порушення (не допускати порушення у майбутньому);
  • Надіслати претензію до облгаззбуту з вимогою усунути допущені ним порушення та здійснити перерахунок;
  • Звернутися із скаргою до НКРЕКП щодо недотримання суб’єктами господарювання ліцензійних умов та незадовільної якості послуг, що надаються споживачам природного газу.

Претензії і скарги можна надсилати в електронному або письмовому вигляді. Однак, якщо Ви плануєте у подальшому звертатися до суду, Вам необхідно мати документи, що підтверджують надсилання звернень. Тому надсилати претензії та скарги варто рекомендованими листами з повідомленням про вручення з описом вкладення.

Якщо замість перерахунку та усунення порушень облгаззбут та/чи облгаз надіслали Вам відмови у задоволені вашої претензії, необхідно переходити до наступного етапу.

ІІ етап:

Споживач має право згідно ч.2 статті 27 та частини 5 статті 28 Цивільного-процесуального кодексу України обрати, до якого суду загальної юрисдикції він буде звертатися із позовом до Постачальника та/або Оператора ГРМ, а саме може звернутися до суду: 

  • за місцезнаходженням відповідача Постачальника/Оператора (в залежності від того, до кого пред‘являється позов);
  • за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача;
  • за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору постачання (якщо позов до Постачальника)/ договору розподілу (якщо позов до Оператора ГРМ).

Незважаючи на заборону НКРЕКП, більшість облгаззбутів продовжують  виставляти споживачам рахунки з приведенням об’єму газу до стандартних умов. 

Споживачі масово скаржаться на такі незаконні донарахування як до НКРЕКП, так до Уряду. 

На сьогодні до НКРЕКП надійшло понад 3000 скарг від побутових споживачів щодо незаконних донарахувань, і на підставі цих скарг  регулятор проводить перевірки 19 облгазів. На підставі таких перевірок, які на сьогодні завершились у 16 облгазах до них застосовуються штрафні санкції у розмірі по 850 тис. грн, а також їх зобов’язують у квітні здійснити перерахунки всім споживачам, яким такі незаконні донарахування зроби облгаз. 

Найбільш ймовірно, що облгази будуть ігнорувати рішення НКРЕКП та розпочнуть судову тяганину. Оскільки дії облгазів щодо додаткових нарахувань є незаконними та містять ознаки шахрайства, Ви маєте обгрунтовані підстави звернутись із заявою  до обласної прокуратури.

Також варто звернутися до Держпродспоживслужби із скаргою для захисту прав побутових споживачів природнього газу.

ІІІ етап:

НКРЕКП зобов’язала вже 18 облгазів провести перерахунки всім побутовим споживачам, яким було донараховано зайві обсяги газу з жовтня 2018 року. Проте облгази не виконують рішення НКРЕКП, і не тільки не перераховують минулі платежі, але і продовжують нараховувати збільшені обсяги газу.

Відповідно до рішень НКРЕКП ПАТ «ВОЛИНЬГАЗ», ПАТ «КИЇВОБЛГАЗ», ПАТ «ВІННИЦЯГАЗ» мали зробити такі перерахунки до 5 квітня 2019 року, що мало бути відображене у рахунках на газ за березень 2019 року.

Якщо за вашим особовим рахунком не здійснено перерахунку, ви можете направити скаргу до НКРЕКП. Посилання на постанови НКРЕКП, необхідні для заповнення скарги, наведені в таблиці після тексту скарги.

Для інших облгазів строки перерахунку спливають протягом квітня-травня. Дізнатись про перебіг перерахунків ви можете звернувшись із запитанням до постачальника газу.

 

Підвищення норм споживання газу

За якими нормами сплачувати за газ?

Станом на сьогодні діють норми споживання природного газу побутовими споживачами природного газу у разі відсутності лічильників газу, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №143 “Питання споживання природного газу”, а саме 3 газу на одну особу в місяць):

  • плита газова за наявності централізованого постачання гарячої води  -  3,28
  • плита газова у разі відсутності централізованого постачання гарячої води та газового водонагрівача  -  5,39
  • плита газова та газовий водонагрівач - 10,49

При цьому, постановою № 143 визначено, що зазначені норми застосовуються з 9 серпня 2018 року. Це означає, що якщо у період з 9 серпня 2018 року по теперішній час рахунки Вам виставлено за іншими нормами, Ви маєте право звертатись до облгаззбуту з вимогою проведення перерахунку.

Водночас застережуємо, що постанова № 143 прийнята на засіданні Кабінету Міністрів України без дотримання встановленого законодавством порядку прийняття регуляторних актів, за наявності рішень судів, якими визнано протиправними та нечинними нормативно-правові акти, які за своєю суттю є ідентичними прийнятій постанові, тому з великою ймовірністю ця постанова також буде оскаржена облгаззбутами у судовому порядку, а норми, встановлені цієї постановою, будуть скасовані у найближчому майбутньому.    

Чи законне виставлення рахунків за підвищеними нормами?

Ні, незаконне. 

Якщо ж ви отримали рахунок з газ без перерахунку, то вам необхідно:

  1.  Написати претензію до облгаззбуту з вимогою проведення перерахунку.
  2.  Звернутися зі скаргою до НКРЕКП щодо бездіяльності облгаззбуту.

Як виникла така ситуація?

Споживачам природного газу, у яких відсутній лічильник, рахунки виставляються згідно з нормами, які затверджує Уряд.

У 2016 році Уряд знизив норми споживання газу для споживачів, у яких відсутній лічильник газу. Однак, облгази оскаржили постанову Уряду в суді (постанова не була оприлюднена для громадського обговорення), і її дію було скасовано, починаючи з серпня 2018 року.

Це рішення суду повернуло попередні норми споживання газу, тобто збільшило їх майже втричі. 

Виставлення рахунків за підвищеними нормативами 1996 року (9,8/18,3/23,6 м3 на особу) у кінці 2018 року було законне, однак сплачувати їх у повному обсязі вже не потрібно.

Після набрання законної сили судовим рішенням у період з 9 серпня  2018 року до 30 січня 2019 року Уряд  не прийняв рішення для врегулювання питання високих норм споживання газу. Тому споживачі газу, у яких відсутні лічильники, отримали рахунки з нормою на рівні 9,8 м3 газу на одну особу в місяць, що майже втричі більше від діючих до серпня 2018 року.

Для вирішення проблеми, Уряд 30 січня 2019 року прийняв постанову № 63.

Цією постановою передбачено такі норми (м3 газу на одну особу в місяць) :

  • газова плита занаявності центрального гарячого водопостачання - 3,29;
  • газова плита без центрального гарячого водопостачання - 5,39;
  • газова плита та водонагрівач - 10,49.

Однак, дія даної постанови також була зупинена судом. Тому Кабінет Міністрів України 27.02.2019 прийняв нову постанову Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №143 “Питання споживання природного газу”, якою передбачено такі норми (м3 газу на одну особу в місяць) :

  • плита газова за наявності централізованого постачання гарячої води  -  3,28;
  • плита газова у разі відсутності централізованого постачання гарячої води та газового водонагрівача  -  5,39;
  • плита газова та газовий водонагрівач - 10,49.

Чи законне виставлення рахунків із завищеними нормами, якщо в будинку/місті давно немає гарячої води та встановлено бойлери?

На жаль, таке рішення законне. Споживачам природного газу, у яких відсутній лічильник, рахунки виставляються згідно з нормами, які затверджує Уряд. Ця постанова Уряду передбачає, що у разі відсутності гарячого водопостачання застосовуються підвищена норма споживання газу.

Якщо Ви хочете змінити цю ситуацію, необхідно:

  • звернутися на урядову “гарячу лінію” із зверненням щодо необхідності врегулювання цього питання рішенням Кабінету Міністрів України.

Чи обов’язково сплачувати “рекомендований платіж у рахунках за спожитий природний газ?

Цей платіж – НЕ ОБОВ’ЯЗКОВИЙ

Споживачі не повинні платити “рекомендований платіж”, а сплачувати лише за фактично спожитий об’єм газу.