ГазПравда регулярно пише про випадки зловживань на ринку газу з боку облгазів і афілійованих з ними газзбутів. Тиск на споживачів, підробка документів, незаконне переведення клієнтів до афілійованого постачальника – ці та інші порушення в галузі вже нікого не дивують. Але, коли вони стають масовими та систематичними – це серйозний привід для занепокоєння. Чимало споживачів страждають від справжнього шантажу з боку газовиків! І з цим необхідно боротися.
На прикладі споживачів із Лубен, уже відомих на всю країну через газові протести, ГазПравда провела власне розслідування найрезонансніших порушень на ринку газу.
До 31 липня 2020 року історичним постачальником природного газу для близько 60 тисяч побутових споживачів (населення) на Полтавщині в рамках режиму покладання спеціальних обов’язків (ПСО) на території ліцензійної діяльності АТ «Оператор газорозподільної системи «Лубнигаз» (далі – АТ Лубнигаз) був ТОВ «Торговий дім «Лубнигаз» (далі – ТД Лубнигаз).
Після припинення дії ПСО та відкриття ринку природного газу для населення споживачі ТД Лубнигаз були переведені на нового постачальника «Лубнигаз-Трейдинг». Необхідно зазначити, що таке переведення на Лубнигаз-Трейдинг можливе винятково за волевиявленням самого споживача, здійсненого шляхом подання підписаної споживачем заяви-приєднання до договору постачання.
Водночас споживачі ТД Лубнигаз почали отримувати рахунки за природний газ від іншого постачальника - Лубнигаз-Трейдинг, який, як і ТД Лубнигаз, є пов’язаним (афілійованим) із Лубнигазом.
Окрім того, кошти за газ, які споживачі сплачували на банківські реквізити ТД Лубнигаз, відображалися в їх особистому кабінеті Лубнигаз-Трейдинг.
Це є прямим порушенням не лише прав споживачів, а й порушенням законодавства та ліцензійних умов з боку Лубнигаз-Трейдинг.
Значна кількість споживачів Лубнигаз-Трейдинг, дізнавшись про суттєве зростання ціни на природний газ, яка була та залишається помітно вищою ніж ТОВ «ГК «Нафтогаз України» (далі – ГК Нафтогаз), вирішила змінити постачальника. Скориставшись можливостями нової процедури швидкої та простої зміни постачальника, люди подали заяви-приєднання до ГК Нафтогаз та стали її клієнтами.
Водночас Лубнигаз-Трейдинг проти волі споживачів (без заяви-приєднання від споживачів) повертало їх до себе (реєструвало споживачів в Реєстрі споживачів Лубнигаз-Трейдинг в платформі ТОВ «Оператор ГТС України»).
За інформацією, отриманою від споживачів, АТ Лубнигаз як оператор ГРМ, який є природною монополією, здійснює тиск на споживачів, які перейшли від афілійованого з ним постачальника Лубнигаз-Трейдинг до інших постачальників з метою примусити їх повернутися до Лубнигаз-Трейдинг.
За словами споживачів, АТ Лубнигаз здійснює тиск шляхом припинення газопостачання під надуманими приводами, зокрема, - нібито витоками природного газу, відхиленнями від проекту, порушеннями в роботі лічильника газу, непроходження технічного обслуговування тощо. Це не лише грубо порушує права споживачів, а й загрожує їх життю та здоров’ю, оскільки призводить до припинення обігріву осель споживачів, в яких також проживають люди похилого віку та неповнолітні діти.
«Боротьба» за споживача
Кричущим прикладом свавілля Лубнигаз-Трейдинг, ТД Лубнигаз та АТ Лубнигаз є історія споживача Назаренка Сергія, який тричі за його заявою-приєднанням переведений на газопостачання від ГК Нафтогаз (з 5 листопада, з 11 грудня та з 28 грудня), але внаслідок незаконних дій (без волевиявлення та відома споживача) Лубнигаз-Трейдинг двічі повертав його до себе (з 16 листопада та з 20 грудня).
Одночасно АТ Лубнигаз відключило під надуманими приводами (нібито порушення в проектній документації, яку АТ Лубнигаз саме і погоджувало, але не помічало цього більше 10 років) від газопостачання помешкання сім’ї Назаренко, в якій неповнолітні діти 4 та 13 років, та продовжують здійснювати на них психологічний тиск.
Споживачі, зокрема Назаренко Сергій, звернулися з офіційними скаргами до НКРЕКП на дії Лубнигаз-Трейдинг, ТД Лубнигаз та АТ Лубнигаз.
Зауважимо: Лубнигаз-Трейдинг - постачальник газу, ТД Лубнигаз - постачальник газу, АТ Лубнигаз - Оператор ГРМ - всі три підприємства зареєстровані за однією адресою: ПОЛТАВСЬКА ОБЛ., М. ЛУБНИ, ВУЛ. ЛЬВА ТОЛСТОГО, БУД. 87.
Після відключення від газопостачання домогосподарства Назаренка Сергія, відновлення постачання газу відбувалося на платній основі, цьому є підтвердження заявників (Назаренків) та надані копії чеків до НКРЕКП.
Назаренко Сергій кілька разів звертався до територіального відділення НКРЕКП стосовно ситуації з незаконним відключенням газу. Однак його звернення, які були надіслані на електронну пошту, не були розглянуті. На запитання в телефонному режимі, чому вони не реагують, не проводять перевірку на підставі скарг, відповідь була дивною: «відсутня технічна можливість отримувати велику кількість звернень на електронну пошту, а звернення до провайдера щодо налагодження роботи не дали результату».
До інформаційно-консультаційного центру ГазПравда також звернулися споживачі з міста Лубни з проханням захистити їхні права перед свавіллям постачальника та облгазу.
Після кількох дзвінків до сектору НКРЕКП у Полтавській області виявилося, що одне з останніх звернень все ж таки зареєстрували.
Лише суспільний резонанс та соціальна напруга привернули увагу національного Регулятора, до повноважень якого, зокрема належить захист прав споживачів та перевірка ліцензійної діяльності постачальників газу та Операторів ГРМ.
13 січня 2021 року було прийнято рішення НКРЕКП про проведення позапланової виїзної перевірки АТ «ЛУБНИГАЗ» - Оператора ГРМ.
Рішення про перевірку ТОВ «ЛУБНИГАЗ-ТРЕЙДИНГ» було прийнято 20 січня 2021 року.
Статтею 19 Закону України “Про НКРЕКП” визначено, що для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.
Однак створена комісія складалася з трьох членів саме територіального органу Регулятора у Полтавській області, а саме:
- завідувач сектору НКРЕКП у Полтавській області - Мазука Галина Петрівна;
- головний спеціаліст сектору НКРЕКП у Полтавській області - Гончеров Роман Олександрович;
- провідний спеціаліст сектору НКРЕКП у Полтавській області - Козін Микола Петрович.
Фактично здійснити перевірку суб’єкта господарювання на ринку газу, діяльність якого викликала суспільне невдоволення та масові протести, НКРЕКП вирішила перекласти на територіальний орган. Саме на той орган, який ігнорував скарги від споживачів, посилаючись на неможливість отримати повідомлення електронною поштою.
В акті перевірки від 09.02.2021 № 55 (АКТ) про результати перевірки АТ Лубнигаз та пояснення (ПОЯСНЕННЯ) від АТ Лубнигаз до акту ми помітили наступне:
- В АКТІ зазначено про те, що 11.11.2020 відповідно до графіку проведення технічного обслуговування будинків по м. Лубни було проведено обстеження та припинено розподіл газу через непроведення абонентом ПТО - п.5 ПБСГ, замурована г/п в стіні будинку.
В ПОЯСНЕННІ зазначається, що:
У акті про відключення газу від 11.11.2020 б/н не зафіксовано фактичні показники лічильника на дату припинення постачання. З метою дослідження всіх обставин цієї ситуації та у випадку наявності порушень притягнення винних осіб до відповідальності, було проведено внутрішнє службову перевірку. За результатами такої перевірки було отримано пояснення від пр. Аронова В.Ю., в яких він вказує, що звернувся з проханням надати можливість зафіксувати показники лічильника, але йому було відмовлено у доступі до лічильника газу, так як і відмовлено в підписі самого акту. В межах повноваження керівником було розглянуто результати перевірки та надано зауваження пр. Аронову В.Ю. з випробувальним терміном 3 міс. (при повторі порушення - до працівника буде застосована догана.
Однак у Назаренка Сергія підписано договір на проведення технічного обслуговування з іншою організацією, а не з АТ Лубнигаз, які чомусь прийшли проводити це технічне обслуговування. Ба більше, технічне обслуговування будинку іншою організацією було проведено вчасно та надано НКРЕКП копію цього документу, на який вони чомусь не звернули увагу.
Фактично АТ Лубнигаз не мав підстав проводити технічне обслуговування та на цій підставі припиняти газопостачання (в акті про припинення постачання газу зазначене про непройдене технічне обслуговування).
Таємничий працівник із різними почерками
У ПОЯСНЕННІ йдеться про проведення службової перевірки та надання Аронову В.Ю. випробувального терміну.
Досліджуючи результати перевірки, було помічено, що одна з копій документів, яку надав заявник, мала його персональні дані (домашню адресу та особистий телефон). Тому ми зателефонували до відповідального структурного підрозділу та звернули увагу про неприпустимість оприлюднення персональних даних заявників органом влади. Також звернули увагу про неточності у проведенні перевірки, зокрема на ймовірне неіснування працівника Аронова В.Ю.
Ще кілька днів ніхто не реагував на наше прохання приховати персональні дані, але потім все ж таки документи були замінені, де були приховані не лише персональні дані заявника, але й приховано прізвища всіх заявників. Крім того, зникли пояснення, зокрема і від Аронова В.Ю. та інших, які перекривали газ мешканцям міста Лубни.
Чому вони зникли? В акті про відключення, де зазначено прізвище представника організації, який складав його, а саме Аронов В.Ю., причину відключення та його письмове пояснення містили різні почерки. На це нам вказав Назаренко Сергій, адже копії акту про відключення в АКТІ та ПОЯСНЕННІ не було, але цю копію він надіслав до НКРЕКП.
Крім того, як повідомив нас заявник, припиняли постачання газу представники АТ Лубнигаз із іншими прізвищами - Долженков М.І. та Коваленко В. Саме працівника Коваленка В. було зафіксовано на відео дружиною заявника, де йому ставлять запитання про причину відключення газу та про виклик поліції на безпідставне відключення. Працівник Оператора ГРМ здійснює дзвінок до поліції щодо погроз йому від двох жінок та представляється як Коваленко В.
Про ймовірний факт підробки документів в телефонному режимі було повідомлено представників центрального апарату НКРЕКП. Припускаємо, що саме це і стало причиною зміни оприлюднених документів на сайті регулятора.
У ПОЯСНЕННІ представники АТ Лубнигаз стверджують, що провели службову перевірку, за результатами якої було отримано пояснення Аронова В.Ю., в яких він вказує, що звернувся з проханням надати можливість зафіксувати показники лічильника, але йому було відмовлено в доступі до лічильнику газу. Але в акті про відключення про це не згадується.
- В АКТІ вказано, що будинок, в квартирі якого мешкає заявник, знаходиться на балансі Лубенського комунального житлово-експлуатаційного управління (ЛК ЖЕУ), яке є відповідальним за утримання цього будинку. Акт встановлення межі розподілу газопроводу та його обслуговування укладений між АТ Лубнигаз та ЛК ЖЕУ у 2011 році.
Заявник, обурившись низкою неправдивої інформації, яка була оприлюднена за результатами перевірки, звернувся до ЛК ЖЕУ з проханням надати підтверджуючі документи, що будинок знаходиться на балансі у підприємства. Але отримав відповідь про те, що цей будинок уже багато років не є на балансі ЛК ЖЕУ. Крім того, акту розподілу щодо цього будинку не існує взагалі.
У ПОЯСНЕННІ АТ Лубнигаз інформація щодо цього пункту відсутня.
Таким чином, за результатами перевірки стосовно згаданих вище порушень НКРЕКП встановило лише про порушення в частині нефіксування фактичних показників лічильника на дату припинення розподілу.
- В АКТІ зазначається, що 13.11.2020 працівниками АТ Лубнигаз відновлено послугу з розподілу природного газу без здійснення споживачем відшкодування витрат на відновлення газопостачання. Крім того, в акті про відновлення газу зазначено про усунення витоку газу, зняття пломби та відкриття крану.
Однак Заявник у своїй скарзі до НКРЕКП надав підтвердження про здійснення плати за відновлення газопостачання у розмірі 627,40 грн та за коригування проекту - 603,40 грн. Але причиною відключення газу було непроходження ТО. Також було прийнято рішення про необхідність внесення змін до проекту через невідповідність даних. При цьому проект спочатку визнали таким, що потребує коригування, і за нього було сплачено кошти, проте потім його запропонували зробити безкоштовно.
Як зазначається у АКТІ НКРЕКП, у АТ Лубнигаз пояснили, що після усунення порушень заявником в частині невідповідності проекту газопостачання було поновлено. Однак заявник ніяких дій щодо усунення невідповідності не здійснював, бо АТ Лубнигаз не могли надати чітке пояснення, в чому саме невідповідність. Також вказано про витік газу та усунення його під час пуску газу. Але варто зазначити, що на момент пуску газу помешкання Назаренка Сергія було відключене від газопостачання протягом 2 днів.
НКРЕКП запросила в АТ Лубнигаз підтверджуючі документи щодо невідповідності проекту, але їх не було надано через недостатність часу на опрацювання запиту. Тому саме цей факт виявили порушенням в частині ненадання або надання завідомо неправдивої інформації.
Фактично, Назаренко Сергій сплатив кошти АТ Лубнигаз за пуск газу та за коригування проекту, але причина перекриття у 2 актах різна, а проект коригувати не потрібно.
Регулятор на засіданні 24.02.2021, яке проводилось у формі відкритого слухання, прийняв рішення щодо покладання штрафних санкцій на АТ Лубнигаз у розмірі 102 тисячі гривень та надання підтверджуючих документів щодо невідповідності проекту заявника Назаренка Сергія.
«Фантомні» зміни постачальника
Ми дослідили результати перевірки двох постачальників ТД Лубнигаз та Лубнигаз-Трейдинг, які теж викликають низку запитань.
В АКТІ перевірки ТОВ ТД Лубнигаз зазначається про те, що до жовтня 2020 року постачання природного газу здійснювалося саме ТОВ ТД Лубнигаз, а також у період 16.11-10.12.2020 та 20.12-27.12.2020. Однак заявник Назаренко Сергій отримав платіжний документ за спожитий газ від Лубнигаз-Трейдинг, в якому не зазначено про діючого постачальника.
Тобто постачальником газу для заявника до жовтня місяця було ТОВ ТД Лубнигаз. Але з невідомих причин заявник отримав платіжку від Лубнигаз-Трейдинг.
У ПОЯСНЕННІ ТД Лубнигаз йдеться про те, що в період з 01.11.2020 по 31.12.2020 року Назаренко Сергій не звертався із заявою-приєднання до компанії. Але потім ТД Лубнигаз звернулися до НКРЕКП листом і зазначили, що вони помилково про це сказали і насправді Назаренко Сергій звертався з такими заявами двічі, а саме 12.11.2020 та 16.12.2020, та що ці копії заяв були додані до цього листа. В цей же час Назаренко Сергій був переконаний, що змінив постачальника газу на ГК Нафтогаз.
За словами споживача, у цей період він подав документи до ГК Нафтогаз для зміни постачальника. Після цього йому під надуманими причинами перекрили газ та почали здійснювати тиск з надією, що споживач повернеться до попереднього постачальника.
Повернення споживача газу без його відома до попереднього постачальника - це кричуще свавілля, якому варто було приділити окрему увагу в рамках перевірки.
Тричі за заявою-приєднання Назаренко Сергій звертався до ГК Нафтогаз для зміни постачальника, адже Лубнигаз-Трейдинг без відома споживача повертав його до себе як такого споживача, що добровільно змінив постачальника.
Споживач звернувся із запитом до ТД Лубнигаз та Лубнигаз-Трейдинг з вимогою надати йому копії заяв-приєднання, які він нібито писав.
Цитуємо пояснення від ТД Лубнигаз щодо виявлення факту подання заяв-приєднання від Назаренка Сергія.
Дослівно з ПОЯСНЕННЯ:
При цьому, ТД Лубнигаз, повідомило, що за період з 01.08.2020 по 31.12.2020 до Товариства двічі надходили звернення Назаренка С.В. з заявами-приєднання до умов договору постачання природного газу: 12.11.2020 року у та 16.12.2020 року (заяви-приєднання були додані).
Також, просимо звернути увагу на те, що згідно підпункту 11 пункту 2 статті 59 ЗУ «Про ринок природного газу» визначено саме надання завідомо неправдивої інформації.
Тобто, особа, яка надає неправдиву інформацію, має діяти з прямим умислом, оскільки діє завідомо, тобто усвідомлює неправдивість інформації і бажає діяти саме таким чином.
Сам Назаренко стверджує, що не писав таких заяв, адже був упевнений, що вже є клієнтом ГК Нафтогаз, якого свідомо обрав серед всіх постачальників газу, та не мав жодного наміру повертатися до попереднього постачальника.
Відповідно до згаданого закону, правопорушеннями на ринку природного газу, зокрема, є неподання або несвоєчасне подання оператору газотранспортної системи, оператору газорозподільної системи, оператору газосховища, оператору установки LNG та суб’єктам владних повноважень на ринку природного газу інформації, передбаченої законодавством, або надання завідомо неправдивої інформації.
На нашу думку, надання недостовірної інформації під час перевірки, зокрема щодо надання копій заяв-приєднання, є суттєвим порушенням.
Замість одного постачальника – одразу два
Заявник Назаренко Сергій у період з серпня 2020 року і до сьогодні жодного разу не подавав заяву про зміну постачальника на ТД Лубнигаз і Лубнигаз-Трейдинг. Однак за цей період він сплачував рахунок за спожитий газ обом постачальникам у різний період, але проходження платежу відображалося у його особистому кабінеті.
Як ми зазначали раніше, це є прямим порушенням не лише прав споживачів, а й порушенням законодавства та ліцензійних умов з боку Лубнигаз-Трейдинг.
У ПОЯСНЕННІ ТД Лубнигаз зазначається про скорочення штату працівників підприємства та необхідності залучення іншої організації через укладання так званого договору комісії з Лубнигаз-Трейдинг.
Чи не вперше ми стикнулися з такою ситуацією, коли людина має одного постачальника, але по факту їх два. У платіжному документі від Лубнигаз-Трейдинг нічого не йшлося про те, що постачальником є саме ТД Лубнигаз.
Більше того, під час засідання НКРЕКП щодо прийняття рішення за результатами перевірки було зазначено про непритаманність такого виставлення рахунків, про які зазначає ТД Лубнигаз.
Однак варто зазначити також те, що перевірка НКРЕКП не приділила уваги тому факту, що такі порушення виникли саме через наміри споживача змінити постачальника газу, а встановлення покарання у вигляді штрафу розміром 204 тисяч гривень не є значним для постачальника, щоби не допускати таких порушень у майбутньому.
Всі три підприємства зареєстровані за однією адресою. Цю інформацію можна переглянути у Реєстрі ліцензіатів НКРЕКП, який розміщено на офіційному сайті комісії.
На запитання Голови комісії про місцеперебування Лубнигаз-Трейдинг, якого найняли для проведення розрахунків за спожитий газ, директорка ТД Лубнигаз зазначила про їх перебування в одному приміщенні на умовах оренди.
Ще одна цитата з діалогу Голови комісії та директорки ТД Лубнигаз, яка заслуговує на нашу увагу та на увагу Регулятора:
Голова комісії:
Я спілкувався з Вашим власником і він каже, що коли НАК Нафтогаз просить дані абонентів, то це кримінальний злочин передати комусь персональні дані, а Лубнигаз-Трейдинг Ви виходить взяли і передали, я ж бачив квитанції, там прізвище, ім'я та по батькові, адреса, всі персональні дані Ви передали і криміналу немає в такому випадку, я правильно розумію?
Директорка ТД Лубнигаз:
Немає.
Голова комісії:
Нафтогазу - є, а якомусь Трейдингу – немає.
Директорка ТД Лубнигаз:
Трейдинг - це ж свій.
Голова комісії:
Ну, дякую за чесність.
Членкиня комісії О.Бабій також наголосила на тому факті, що під час проведення перевірок та обговорення їх результатів на засіданнях НКРЕКП прямі включення від розподільчих організацій та постачальників газу, зокрема АТ Лубнигаз, Лубнигаз-Трейдинг та ТД Лубнигаз відбуваються з одного кабінету.
Тобто відокремлення постачальників і розподільчих організацій, ймовірно, відбулося лише на папері, фактично - працівники всіх трьох організацій перебувають не лише в одному приміщенні, але й в одних і тих самих кабінетах.
Відбулися штрафом
Голова комісії зазначив про необхідність застосування максимального штрафу, але в результаті призначили лише 204 тисячі гривень, замість пропонованих 100 тисяч гривень відповідним структурним підрозділом Регулятора.
Крім того, Голова комісії анонсував повторну перевірку Лубнигаз-Трейдинг. Але ми здивовані тим фактом, що суттєвих порушень не було встановлено під час першої перевірки.
ГазПравда спостерігатиме за розвитком подій у Лубнах та інших містах, де споживачі масово скаржаться на порушення своїх прав і свавілля газовиків.
Довідка:
АТ «Оператор газорозподільної системи «Лубнигаз» (код ЄДРПОУ 05524713) – провадить господарську діяльності з розподілу природного газу в межах ліцензійної території (м. Лубни та Лубенського, Гребінківського, Пирятинського та Оржицького районів Полтавської області), де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у його власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації, на підставі ліцензії, виданої на підставі постанови НКРЕКП від 29.06.2017 №848. Лубнигаз надає послуги з розподілу природного газу близько 59 тис. побутових споживачів, обслуговує близько 2,57 тис. км розподільчих газопроводів, з яких переважна більшість – 2,47 тис. км у державній власності, річний обсяг розподілу газу – близько 110 млн м3, чистий дохід за 2019 – 83 млн грн. 25% акцій належить АТ «НАК «Нафтогаз України». Контролюється групою «Бойко-Льовочкін-Фірташ».
ТОВ «Лубнигаз-Трейдинг» (код ЄДРПОУ 43173310) – провадить господарську діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії, виданої згідно постанови НКРЕКП від 27.04.2017 № 613. Засновником та власником 100% у статутному капітал ТОВ «Лубнигаз-Трейдинг» є АТ «Оператор газорозподільної системи «Лубнигаз».
ТОВ “Торговий дім “Лубнигаз” (код ЄДРПОУ 39581002) – постачальник природного газу, на якого було покладено спеціальні обов’язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам до зміни постачальника природного газу, відповідно до ПСО (постанова КМУ від 19.10.2018 № 867), який діяв на території ліцензійної діяльності АТ «Оператор газорозподільної системи «Лубнигаз». Діяльність з постачання природного газу здійснює на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України, виданої згідно постанови НКРЕКП від 27.04.2017 № 613. Засновником та власником 100% у статутному капітал ТОВ “Торговий дім “Лубнигаз” є АТ «Оператор газорозподільної системи «Лубнигаз».