До інформаційно-консультаційного центру ГазПравда надходить усе більше звернень щодо неправомірних дій з боку газорозподільних компаній – облгазів. Споживачі масово скаржаться на газовиків за те, що ті перекрили їм трубу просто в розпал опалювального сезону. А для повторного підключення нав’язують «послуги» вартістю в тисячі гривень.
Найпоширеніші підстави таких відключень – не пройдене технічне обслуговування чи невідповідність проектним умовам. Хоча люди констатують: десятиліттями, допоки вони купували паливо в регіонального газзбута, газовики ніяких проблем не помічали й жодних претензій не пред’являли. Натомість вони швидко з’явилися, коли споживачі почали змінювати постачальника газу.
«Подали заявку на зміну постачальника газу. Нашому облгазу це не сподобалося й він опломбував нам газ. Підстава – не пройдене ТО. Заборгованості немає», - пише в зверненні на ГазПравду жителька Лубен.
Згодом, як пише жінка, у «Лубнигаз» з’ясували: ТО все ж є. Але натомість знайшли інші порушення.
«Сказали, що в нас замурована труба. На що ми відповіли, що труба в коробі і до неї вільний доступ. Нам сказали, що це ми переробили за ніч. Хоча це загальна труба і взагалі не має ніякого відношення до нашого проекту. У нас будинок на чотири квартири й труба проходить через нашу квартиру до сусіда», - пише жінка.
А додатково газовики пред’явили ще й невідповідність у проектній документації. Хоча проект робили саме в «Лубнигаз», запевняє жінка.
«Ми нічого не змінювали 12 років, неодноразово проводилася інвентаризація і не було ніяких зауважень. Хоча назва котла дійсно вказана інша, всі технічні характеристики однакові, він у нас 11 років, про що свідчить акт про введення в експлуатацію», - пише жителька Лубен.
Після внесених змін до проекту виявилося, що необхідно замінити лічильник, який був лише рік тому замінений облгазом. А купівля та встановлення лічильника є солідним фінансовим навантаженням, що може сягнути 7 тис грн. Але в опалювальний період люди не мають вибору: інакше вони просто будуть мерзнути. Тож споживачі розцінюють це, як шантаж.
Утім, у Лубнах газовики відключають не лише житлові будинки, а й навіть бібліотеки й держустанови.
«Ситуація з «Лубнигазом» не витримує ніякої критики. Той стан справ, що є нині у м. Лубни і Лубенському районі абсолютно не влаштовує ні громадян, ні владу. Газовики відключили опалення в бібліотеці, райдержадміністрації та інших держустановах. Згодом - відімкнуло від опалення Будинок культури і попереджає про наступне відключення низки установ та організацій, якщо райдержадміністрація не розрахується наперед за місяць, який не минув, чого вони апріорі зробити не можуть відповідно до законодавства та вимог бюджетного кодексу… Підприємство погрожує вимкнути опалення в дитячих закладах в зимовий період через відсутність проплати в 200, 300 і 700 гривень наперед», - пишуть жителі Лубен.
Паралельно облгаз продовжує нав’язувати споживачам послуги афілійованого газзбута. У разі зміни людьми постачальника облгаз знаходить у них проблеми, а потім пропонує вирішити їх без зайвих клопотів лише в разі повернення до старої газопостачальної компанії.
«Вимагали документи для заключення договору. На запитання якого договору, відповіли «на газ». На вимогу пояснити лише повторювались. Потім почали казати, що дані потрібні для оновлення бази. Я відповів, що дані мої в них є, оскільки був заключений з ними договір ще в процесі переобладнання будинку, років 7 тому. Продовжували вимагати документи, але пояснити для чого так і не змогли. Але є випадки, коли під будь-яким приводом відключають газ тим, хто змінив постачальника, а потім включають лише за умови повернення назад до газзбуту», - пише на ГазПравду житель Лубен Юрій Богаєвський.
Такі випадки є кричущими порушеннями з боку газорозподільної компанії та вимагають адекватної реакції з боку регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).
Тож у відповідь на ці та інші звернення ГазПравда радить звертатися зі скаргами до НКРЕКП з проханням здійснити позапланову перевірку АТ «Лубнигаз» у частині дотримання ліцензійних умов на провадження господарської діяльності з розподілу газу.
На думку експертів, за такі дії компанія мала б понести заслужене покарання – від солідного штрафу й аж до позбавлення ліцензії.
«Ми бачимо відверте свавілля облгазу і помсту за зміну постачальника, який афілійований з цим облгазом. Складається враження, що монополіст спершу «перекриває кран», а потім починає зачіпку - у чому звинуватити споживача. У таких випадках критично важливою є жорстка і оперативна реакція від НКРЕКП, який можна застосувати штрафні санкції», - наголошує координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Опора» Тетяна Бойко.
ГазПравда й надалі слідкуватиме за ситуацією зі зловживаннями облгазів.